centerphoenix.alle.bg

Статии и научни публикации

Как да разкажем на детето за КОРОНАВИРУСА?

Авторски статии

Пандемията от коронавирус COVID-19 предизвиква малко или много страх под различна форма у всички ни. За децата е сложно да разберат случващото се и да отделят истинската от лъжливата информация.

Като детски терапевт ще си позволя някои  съвети към родителите, защото няма смисъл да криете от детето случващото се по света. Децата рано или късно ще чуят за това по телевизията, радиото или от други възрастни или деца. Най-добре е вие да задоволите любопитството на детето, като повишите неговата осведоменост и намалите неговата тревожност.

Децата реагират по различен начин на тревожните събития – някои се шегуват и се радват на свободните дни, други се безпокоят или страхуват да не се разболеят или да не умрат. Част от децата стават капризни, други необщителни, трети прекалено енергични. Всички деца обаче се нуждаят от подкрепа и разяснение от страна на своите родители.

Информацията за коронавирус,  представена на детето трябва да е достоверна, конкретна и съответстваща на възрастта на детето.  Разговаряйте с детето спокойно и ободряващо.

Може да обясните, че по света има много вируси и понякога хората се заразяват и разболяват. Като правило вирусите предизвикват, кашлица, хрема, висока температура и загуба на апетит. Тялото на човека е способно да се бори с вирусите, и често хората бързо се възстановяват. Трябва да кажете на детето, че за коронавируса в момента много се говори, тъй-като той бързо се разпространява по света. Че това е нов вирус и за него все още не са изобретени лекарства или ваксина. Избягвайте спекулациите, теориите за заговор и излишни детайли в разговора си с детето, тъй като те могат само да го изплашат ненужно.

Ако детето е тревожно, то първо го изслушайте. Нека то ви разкаже, какво е чуло в детската градина,  в училище или от приятели. Нека то само ви каже от какво се страхува. След това коригирайте знанията на детето по темата. Възможно е то да е чуло, че много баби и дядовци умират или, че в следствие на затварянето на училищата и обучението онлайн то няма да може да се справи и ще повтори годината.

Обяснете на детето, че трябва да си мие правилно ръцете, да спазва хигиената в дома и да е спокойно.

Златното правило гласи: Ако детето умее да пита, то е готово за отговор. Обезателно отговаряйте на всички въпроси, не игнорирайте и не лъжете, но отгораряйте на нивото на възрастта на детето.

Детето може да попита: „Какво е коронавирус?“. Описанието на коронавирус може да дадете с прости думи: „..Това е микроб, който при попадане в човека, може да го накара да се почувства зле. Може да добавите, че при някои хора се появяват висока температура и кашлица, а някои се чувстват просто отпаднали и уморени.

Ако детето се интересува как се разпространява коронавируса, може да му кажете, че когато човек кашля или киха, от него излитат микроби. Здравият човек може да се разболее, ако тези микроби попаднат в него. Ако тези микроби полепнат по ръцете те ще заразят човека.  За това е нужно да си мием ръцете често за да не попаднат в нас при хранене или докосване на лицето ни с ръце.

Ако детето ви попита: Как се убива коронавирус? Може да му кажете, че както и при други заболявания, така и при коронавирус, някои хора умират, само че тези които оздравяват са много повече. Обяснете му, че лекарите извършват огромна работа, за да може заболелите хора да оздравеят.

Детето ще се почувства сигурно, когато разговора се фокусира върху определените правила, които то може да спазва и да наблюдава и възрастните около себе си. Например наблюдавайки правилно миене на ръце и спазване на необходимата хигиена. Обезателно давайте личен пример за това.

Покажете поне външно, че сте спокойни. Детската тревожност е свързана с родителската тревожност. Когато родителите често говорят с напрежение за коронавируса и това е основна тема в дома детето също става тревожно. Възрастните трябва да се научат да контролират по добре своите чувства и емоции при създалата се обстановка.

В случай на карантина /както е в момента/ постарайте се максимално да съхраните своя обичаен режим – хранене, спазване на хигиена, четене, почивка в определеното време. Рутината създава чувство на безопасност при децата.

Важно е да не се създават страх и паника, а  да подчертаете в разговора с детето, че всички хора трябва да направят така, че да не се заразят и да не заразят други хора.

За децата от 1 до 3 клас и по малките предоставената информация трябва да е опростена. За да са спокойни наблегнете на това, че възрастните у дома и в училище усърдно работят над това да обезпечат безопасността на децата и се грижат те да не се разболеят. Вниманието на детето трябва да е насочено към спазването на хигиената.

Децата от 4-6 клас могат да задават въпроси свързани с училище, тренировки, клубове по интереси. Те трябва с помощ от възрастните да  различат реалността от фантазията за световна катастрофа и неверни слухове.

Децата от  7-9 клас и  по големите не се нуждаят от много подробности по темата. На тази възраст те вече могат да изнасят лекции по темата за коронавируса , защото доста вече са изчели и проучили по темата. 

В заключение ви предлагам една прекрасна рисунка на тема „ Кралството на щастието“, където няма коронавирус. Авторката е на 8 и доста спокойно вчера разговаряхме по темата.

Ваша Деси 😊

КАК ДА ПОМОГНЕМ НА ДЕТЕТО ДА ПРЕОДОЛЕЕ СТРЕСА

Авторски статии
ДЕТЕТО Е БЕЗПОМОЩТНО И ПАСИВНО

/Детето е или прекалено спокойно, отчуждено или раздразнено/

·         Прегръщайте го често, взимайте го в себе си или го поставяйте на коленете си

·         Успокойте своето дете, дайте му възможност да си почине

·         Предложете му да си поиграете или да порисувате

·         Подскажете му как може да защити себе си /например да построи здрав дом от строител/

·         Уверете детето, че ще го защитите

СТРАХ ОТ ВСИЧКО /Детето се страхува да остане само/

·         Детето не е длъжно да слуша за вашите страхове

·         Помогнете му да повярва в това, че вие ще то защитавате

·         Нека то ви разкаже за своите притеснения

·         Помислете как под формата на игра детето да ви разкаже това от, което се страхува

МЪЛЧАНИЕ     /Детето не смее да сподели за това, което го тревожи/

·         Не го заставяйте да говори, но то трябва да знае че може да се обърне за всичко към вас

·         Използвайте емоционални изрази за да разберете какво чувства то



НЕУВЕРЕНОСТ В БЕЗОПАСНОСТТА

/Детето мисли, че всяко нещо крие опасност/

·         Обяснете на детето, че сте взели всички  предпазни мерки  за да е то сигурно и защитено

·         Нарисувайте карта на БЕЗОПАСНОСТТА

ВЪЗВРЪЩАНЕ КЪМ СТАРИТЕ НАВИЦИ /Смукане на пръст, заекване, енуреза/

·         Ако детето се е напишкало през нощта, сменете бельото без да коментирате и без да го обиждате

·         Дръжте се сдържано и не го критикувайте

·         Ако забележите промяна в поведението и нещата се влошат, потърсете помощ от детски психолог

ЛОШ СЪН /Нощни кошмари. Детето се бои да спи само/

·         Уверете го, че е в безопасност

·         Преди сън му разкажете спокойна история или приказка

·         Бъдете заедно, докато детето не заспи

·         Дайте му възможност да остане при вас, но с уговорката че утре ще си спи в неговото легло


Авторски статии

1. Детето от предишния брак в новото семейство. Как да общуваме с децата от предишните бракове.

2. Компромисите


1. Детето от предишния брак в новото семейство. Как да общуваме с децата от предишните бракове.

При създаването на ново семейство  бъдещите съпрузи, които преди това вече са опитали от горчилката на предишен неуспешен брак често се безпокоят, тревожат и вълнуват колкото и  да е парадоксално, а от друга страна обяснимо от въпросите свързани с децата от предишните бракове. Този въпрос е достатъчно сериозен и важен за бъдещото ново младо семейство, това е една стресираща ситуация и тя влияе на психоемоционалното състояние както на жената така и на мъжа. Младите, а понякога и зрелите хора, встъпващи в брак започват да изпитват чувство на ревност от детето от предишния брак. Особено често това се отнася за мъжете, на които им се струва, че жената отделя прекалено много внимание на детето.

Съществува и ситуация, при която бившият мъж на повторно омъжената жена не желае да остави детето си, проявява интерес към него, посещава го и общуването с бившата съпруга е неизбежно – тях ги обединява детето. В този случай възниква чувство на ревност, но не от детето, а от бившия партньор. Това е напълно обяснимо, защото за определен период от време този човек е бил близък и любим и няма гаранция,че предишните чувства няма да избухнат с нова сила и няма да се възобновят интимните отношения между бившите съпрузи. В съзнанието на мъжа възникват хиляди подозрения и въпроси и това го напряга.

Детето,  усещайки възникналото напрежение, макар и да не е било близко с бащата преди развода..все пак това е роден баща, започва да изпитва чувство на отчужденост. Появява се „чуждия чичко”, който идва при него и мама в техния подреден живот и изисква прекалено много внимание за себе си. В очите на детето той преди всичко е конкурент в борбата за вниманието на мама. След развода много жени се съсредоточават изцяло върху децата си и не обръщат внимание на личния си живот – живеят заради детето и неговите интереси.

И изведнъж този свят, така удобен за детето, се разрушава. С появата на този мъж, неговата майка се променя – в нея се появяват интереси различни от интересите на детето. Тя излиза на кино, на гости, занимава се с мъжа, не споделя с детето своите преживявания. Естествено детето се обижда – то все още не може да разбере общата картина на живота и е недоволно. И възниква взаимно напрежение: детето не е доволно от новия мъж, а мъжът чувства, че детето е резервирано към него. Отношенията се влошават и прехвърчат искри. Особено, когато детето се държи дръзко или отговаря, мъжът се дразни – прави забележка, детето се държи пренебрежително и избухва скандал.

 Жената на свой ред, за да регулира отношенията и  стремейки се да избягва конфликтите, често взема страната на детето и така се оказва между новия си партньор и детето си, както между чука и наковалнята. В този си образ тя се опитва да смекчи конфликта, влизайки в ролята на посредник, това е много опасна роля и доста неблагодарна работа. Конфликт като този може и да не се разреши и тогава всички страни ще останат засегнати и недоволни - не само един от друг, но и от това, че не е намерено разрешение.

Ако говорим за случай, когато детето е останало при бащата и в живота им се е появила бъдеща втора жена, ситуацията също не е по- малко проста. От една страна жената приема чуждото дете по-лесно, защото в нея е заложен така или иначе майчинския инстинкт. Тя насочва своята любов към мъжа и неговото дете. От друга страна особено, когато жената е млада и неопитна, а в живота на детето от време на време все още се появява неговата майка, тогава възниква конфликт между двете жени.

Новата жена възприема бившата като неблагонадеждна, като правило като жена която доброволно е оставила детето си – ето защо новата жена е пълна с въпроси на,които не може да намери отговор.Приемната втора майка смята първата за лекомислена и порочна жена, която е изоставила мъжа си, отишла е да се забавлява и защо да не се върне отново към бившия, който сега е в графа „чужд мъж”. Появява се ревност именно към бившата жена.

Често се случва и така,че детето да не приеме своята нова майка, защото жената като правило е по- активна в сравнение с новия мъж. Мъжът като правило се меси по- рядко в живота на детето и обръща повече внимание на жената. Жената решава въпросите свързани с домакинството и бита.Тя общува с детето във връзка с различни житейски въпроси, между тях възникват различни видове взаимоотношения, някои от които могат да са достатъчно конфликтни.

Често при нас на консултации идват хора и от едната и от другата страна, които се оплакват от отсъствие на взаимно разбиране.Те се оплакват не толкова от детето /особено, когато то е малко/, но и от  новия си съпруг, който не е това, което искат. В тази сложна ситуация всички грешки се базират на това, че хората търсят идеала, искат максимума от новия партньор. Например, искат новия съпруг да прекрати общуването си с бившата съпруга; изискват прекалено много внимание и време за сметка на детето от предишния брак. Сами разбирате,че при такива ситуации детето ще се обижда, ще се тормози и плаче. Съпругът ще е напрегнат, ще има много недоизказани неща, ще се натрупа гняв и раздразнение. Такава ситуация може да доведе до разрушаване на брака.

За това хората, които встъпват в такива отношения трябва да разберат,че наличието на децата от предишни бракове са неизбежната реалност, която трябва да възприемат с два пъти по-голяма  мъдрост и топлина, ако искат да изградят отношения с именно този човек и да бъдат щастливи.

Не трябва да ревнувате от миналото, вас все още не ви е имало в живота му и това, което е останало от предишния съюз са децата, а те носят щастие. Ако човекът не е имал деца, може би щеше да се превърне в егоист; може би щеше да изневерява често; той нямаше да има този опит при общуването си с вашите деца, който вече е придобил със своето дете. Второ трябва да се фиксирате не върху миналото, не върху това какви са били отношенията в предишния брак, а да се приеме неизбежното че бившите съпрузи са обединени от детето и те ще продължават да се срещат. Този фактор е неизбежен. Трябва да се съсредоточите не върху миналото, а върху бъдещето. Включвайте детето от предишния брак в системата на новите отношения, новите цели.

Не изисквайте от детето веднага да ви приеме и да ви нарича "мамо" или "татко", това ще е нереално. Ако желаете това, трябва доста да се постараете, за да завоювате доверието и благоразположението на детето. И ако с малките деца ще ви е по-лесно, то с по-големите ще е по - трудно, те могат да ви разберат и приемат, но да не ви нарекат "мамо" или "татко".

Детското сърце се завоюва постепенно с много труд, проявете творчество. И ако вие сте обикнали човека и сте решили да бъдете с него, но той има деца....бъдете достатъчно добри, приемете този човек заедно с детето му, а не го отделяйте от него. Спазвайки този подход и вземайки такава позиция новото семейство ще бъде много по-хармонично и детето от предишния брак няма да е тежест, а допълнителен източник на радост.

Имайте предвид и следното: когато се появи второ дете в новото семейство и майката съсредоточи грижите си върху него, по-голямото дете ще се почувства само /особено, когато е в подрастваща възраст/. На този етап в никакъв случай не възпрепятствайте неговия контакт с родните му майка/баща. Особено, когато става въпрос за момче в тинейджърска възраст по-добре е да поддържа връзка с баща си, отколкото с улицата. На тази възраст момчето започва да се чувства като „голям” мъж, да пренебрегва съветите на майката

Жената трябва да постъпи мъдро като не само не възпрепятства, но и в някаква степен поощрява контакта и срещата с бащата. Това ще помогне на подрастващия да разбере своето ново Аз и ще го научи как да взаимодейства продуктивно с външния свят.


2. Компромисите

        „За да е успешна една връзка, трябва да има компромиси. И от двете страни.” Колко пъти сме чували или чели такова или друго подобно твърдение от хора, които имат повече опит и вероятно в повечето случаи имат поредица неуспешни връзки. Но като се замислим - наистина във взаимоотношенията си хората трябва да правят компромиси. Говоря за взаимоотношения от всякакъв тип – интимни, бизнес или пък в семейството; дори и между приятели. Но тук възниква въпросът: до каква степен можем да си позволим компромиси? И с какво? На пръв поглед отговорът е лесен – с всичко, благодарение на което ще съхраним дадената връзка, щом държим на нея. Но... Винаги има едно „но”. Бихме ли направили компромис със себе си?

Едно е, например, да отидете на почивка, където той иска или му сготвиш нещо с месо, въпреки че си вегетарианка; или пък да останете вкъщи в събота вечер, защото той иска, макар че ти се танцува.

Какво имам предвид като казвам „компромис със себе си”? Представете си, че сте влюбена в едно момче, били сте заедно, но по стечение на обстоятелствата вече не сте. Вие още сте влюбена. Друг обожател иска да сте гаджета и вие започвате някакви отношения. Казвате си: „Защо не? Трябва да му дам шанс. Или по–точно да си дам шанс. Може и да се получи.” Но не се получава, защото всеки път, когато ви докосне или целуне на вас ви е, меко казано, неприятно. И въпреки това излизате отново. И отново... Това не е ли компромис със себе си?

Представете си и друга ситуация: Излизате с някого, защото се чувствате задължена по някакъв начин и едва ли не това, което правите е нещо като благодарност. Това не е ли компромис със себе си? И някой от двамата щастлив ли е изобщо? Ами ако сте с даден човек защото има пари, въпреки че не сте влюбена в него? Разбира се, има и други ситуации, но да спра до тук.

Другият въпрос е: кой трябва да прави повече компромиси – мъжът или жената?  /Макар че не трябва да ги броим, винаги прави впечатление, че единият е по–склонен./ Забелязала съм, че ако жената прави повече компромиси, в повечето случаи връзката не е много успешна и продължителна. Може би в този случай мъжете по някакъв начин променят отношението си към половинките, чувстват ги обезличени, сигурни или иначе казано „в кърпа вързани”. Рано или късно жената усеща нещата /понякога и с помощта на приятелки/ и всичко се променя. Следва... раздяла. Вероятно. Ако мъжът прави повече компромиси, като че ли нещата си идват на мястото – той е този, който трябва да угажда, да се чувства необходим; тя да прави малки женски номерца и да поддържа напрежението. Тогава мъжът се чувства мъж, а жената – жена. Природата си казва думата.

Ако приемем, че всичко е борба, дори и взаимоотношенията /или особено те/ и компромисите са някакво средство, можем да кажем:  „Човек трябва да бъде така борещ се, че след всяка загуба да му остават още скъпи неща в живота”. Да правим ли компромиси? – Да! На всяка цена ли? – Не!

 А вие какво ще кажете?


В момента разглеждате олекотената мобилна версия на уебсайта. Към пълната версия.